Frågor & svar sökande
Information
Den här webbplatsen behöver lagra så kallade kakor (cookies) på din dator för att fungera. De finns två typer av kakor, temporära och permanenta. De kakor som den här webbplatsen behöver är av temporär natur och rensas bort när du stänger din webbläsare. För att kunna lagra undan att du accepterar kakor måste webbplatsen dock skapa en permanent kaka för den här webbplatsen för att lagra att du accepterar användning av kakor även vid kommande besök hos oss. För att kunna använda webbplatsen behöver du acceptera att vi lagrar undan kakor på din dator.
Det här är vanliga frågor till oss. Kanske är det samma frågor som du har? I så fall hittar du svaren här!
-
-
Hur gör jag för att ställa mig i bostadskö?
-
-
Du registrerar dig, anmäler intresse och sköter allt det praktiska här på vår webbplats via Mina sidor. Om du har frågor eller behöver hjälp med att komma igång kan du ringa vår BoButik på telefon 0910-73 65 00. Självklart är du även välkommen att besöka oss på Skeppargatan 8. Se våra aktuella öppettider under Kontakta oss
-
-
Hur gör jag för att hålla koll på lediga lägenheter och bevaka mina intressen?
-
-
Våra lediga lägenheter publiceras och uppdateras på vår hemsida varje tisdag. De lediga objekten ligger ute för bokning i sju dagar så tittar du inom den tiden är du säker på att du inte missar någon lägenhet du är intresserad av. Logga in på Mina sidor för att bevaka dina intressen. Om du inte har tillgång till en dator har vi en kunddator du kan använda i vår Bobutik på Skeppargatan 8.
Du kan också i din intresseanmälan ange att du vill prenumerera på lägenheter som passar dina önskemål. Om det finns några lägenheter som stämmer överens med dina önskemål så får du ett e-post meddelande med information om dessa lägenheter. Kom ihåg att det är ditt ansvar att kolla lediga lägenheter, då det inte är någon garanti att meddelanden kommer fram på grund av spamfilter.
För att inte missa några lediga lägenheter rekommenderar vi dig att ladda ner Skebos app till din smartphone. Den är gratis och finns att ladda hem både på Appstore och Android Market. Du hittar den genom att söka Skebo.
-
-
Vad innebär tjänsten ”prenumerera på lägenheter”?
-
-
Prenumerationstjänsten innebär att du får besked via e-post när vi publicerat en ledig lägenhet som överensstämmer/matchar med dina önskemål. För att ha den här tjänsten krävs givetvis att du har angett dina önskemål samt din e-postadress i din ansökan.
Det kan dock finnas risk för att din bredbandsleverantör har ett spamfilter som spärrar våra massutskick. För att inte missa några lediga lägenheter rekommenderar vi att du laddar ner Skebos app ’Sök ledigt’, i den har du full koll på vilka lägenheter som publiceras varje vecka och där du kan anmäla intresse, hålla koll på erbjudanden mm. Eller så kan du besöka vår hemsida minst en gång i veckan för att vara säker på att inget missas.
-
-
Varför blir man spärrad?
-
-
Det kan finnas många olika orsaker till varför man blir spärrad. Du kan t.ex. bli spärrad om du har skulder till Skebo. Din intresseanmälan kan även spärras om du glömmer att svara ja eller nej tre gånger på visningserbjudanden. Om du tackat nej till lägenheter fler än sex gånger inom 12 månader efter att du blivit bjuden på visning. Om du tackat ja till en lägenhet och ångar dig när vi tar kontakt och erbjuder lägenheten, se uthyrningspolicy.
Kontakta BoButiken via e-post info@skebo.se, telefon 0910-73 65 00 (vxl) eller besök på Skeppargatan 8 för information om vad som gäller i ditt fall.
-
-
Jag har stått i Skebos kö för lägenhet i fastigheter som Skebo nu har sålt. Vad händer med mina insamlade köpoäng nu efter försäljningen?
-
-
Skebo har sålt ett antal fastigheter i vårt bestånd och för sökande som stått i kö för dessa lägenheter finns det nu möjlighet att få sina köpoäng kopierade till den nya hyresvärden.
Morö Backe
Den 9 november 2020 tecknade Skebo avtal med Samhällsbyggnadsbolaget i Norden (SBB) om övertagande av Skebos samtliga lägenheter på Morö Backe. SBB tog över driften den 1 april 2021. I samband med detta erbjuds sökande som fanns registrerade i Skebos bostadskö och lämnat intresse för lägenheter på Morö Backe per den 2020-11-09, att få sina köpoäng kopierade från Skebo till SBB:s kö.
SBB:s bostadsuthyrning och kö hanteras på den rikstäckande marknadsplatsen HomeQ. För att behålla köpoängen behöver du registrera dig på HomeQ senast 30 juni 2021. De kopierade köpoängen kan sedan användas för att söka bostad på samtliga orter i Sverige där SBB har hyreslägenheter, inklusive Morö Backe och SBB:s nyproduktioner i Skellefteå.
Kvarteret Ringduvan 8
Skebo och Dahlgrens Fastigheter har genomfört en bytesaffär där Skebo förvärvat del av kvarteret Kapella och sålt fastigheten Ringduvan 8. Ringduvan 8 avser Ringduvan, adress Storgatan 20 A-D samt Blomstergårdarna, adress S Lasarettsvägen 3-5 (+55-lägenheter). Dahlgrens Fastigheter tog över driften den 1 april 2021.
Dahlgrens Fastigheters bostadsuthyrning och kö hanteras av Riksbyggen. Dahlgrens erbjuder de som är hyresgäster i kvarteret Ringduvan 8, och som stått i Skebos kö för lägenheter på området, möjlighet att få sina köpoäng kopierade från Skebo. För att behålla sina köpoäng behöver man registrera sig på Riksbyggens hemsida senast den 30 juni 2021. De kopierade köpoängen kan endast användas för byte av bostad inom kvarteret.
-
-
Är det någon idé att gå på inbjudan till visning om jag är på köplats 10?
-
-
Självklart, vi bjuder in de 20 personer med högst köpoäng av en anledning. Vi kan inte förutspå vilka som verkligen är intresserade, vilka som är bortresta, har förhinder eller vilka som i slutändan kommer att tacka ja eller nej efter visningen. Är man intresserad och har blivit inbjuden på visning så tycker vi absolut man ska gå dit om man har möjlighet, oavsett placering. Det är nämligen inte helt ovanligt att de med högst köpoäng tackar nej och att lägenheten går till någon av de inbjudna med lägre köpoäng.
-
-
Jag har fått förhinder att delta på erbjuden visning. Finns det någon möjlighet att få se lägenheten vid ett annat tillfälle?
-
-
Vi visar bara lägenheten en gång så det är viktigt att du vid visningstillfället tar möjligheten att se den ordentligt. Om visningstiden inte passar dig kan du låta en vän, släkting eller någon annan som känner dig bra, gå i ditt ställe och vara dina ”ögon” i lägenheten.
-
-
Jag vill avboka mitt intresse för en lägenhet och kommer inte på visningen, vad behöver jag göra?
-
-
Om du redan fått ett visningserbjudande för lägenheten kan du inte ta bort din anmälan för lägenheten. Du behöver inte meddela att du inte kommer på visningen, däremot vill vi att du innan sista svarsdatum (vare sig du deltagit på visningen eller inte) meddelar att du tackar nej till att hyra lägenheten. Det gör du enklast på vår hemsida www.skebo.se genom att logga in på Mina sidor. Om du inte är en av dem som fått kallelse att delta på visningen, kan du själv när som helst avboka ditt intresse.
-
-
Hur lång tid tar det att få en lägenhet?
-
-
Att få en bostad genom oss kan ta allt från någon månad upp till 10 år. När du söker bostad är det viktigt att tänka på att bostadskön inte är en enda lång ringlande kö. För varje bostad som annonseras ut bildas en separat kö av intressenter för just den bostaden. Tänk också på att majoriteten av de som står i kön inte söker bostad aktivt. Hur snabbt du kan få en bostad beror på flera faktorer, bland annat på var du vill bo, hur många som är intresserade av att bo där. Det kan också vara stora skillnader i kötid beroende på hyra, standard och antal rum.
På vår webbplats under Mina sidor - Våra områden, kan du se ungefärlig kötid för alla våra bostadsområden.
-
-
Jag vill ha en parkeringsplats - hur gör jag?
-
-
Skebos utbud av bilplatser, skärmtak och garage uppdateras varje tisdag på www.skebo.se För att kunna hyra och köa till sig en bilplats hos Skebo behöver du registrera dig som sökande i Skebos bilplatskö, läs mer här