Frågor & svar hyresgäst

Det här är vanliga frågor till oss. Kanske är det samma frågor som du har? I så fall hittar du svaren här!

  • Jag har tappat bort min hyresavi. Hur kan jag se min hyra och mitt OCR-nummer?

  • Du kan se din hyra om du loggar in på Mina sidor i rutan min lägenhet - Visa min hyra. Här kan du också se ditt OCR-nummer.

  • Vad händer om min hyra inte betalas i rätt tid?

  • Vi samarbetar med Intrum Justitia vad avser vår kravhantering. Vi skickar därför inte ut påminnelser utan om du betalar hyran för sent får du ett inkassokrav från Intrum Justitia vilket innebär att du måste betala inkassoavgift och ränta. Om du betalar in hyran för sent riskerar du också att förlora din bostad. Du bör därför kontakta Skebo så fort som möjligt om det av någon anledning skulle bli problem med betalningen.

  • Jag har frågor om hyresinbetalningar – vart vänder jag mig?

  • Har du frågor om hyresinbetalningar kan du vända dig till vår hyresadministratör Birgitta Backman på telefon 0910-73 65 17.

  • Vad byter man själv i sin lägenhet som inte ska felanmälas?

  • • Samtliga ljuskällor som exempelvis glödlampor och lysrör.
    • Trasiga delar till persienner.
    • Säkringar - både i lägenheten och huvudsäkringar.
    • Fettfilter i köksfläktar där filtret är av skumgummi byter man själv men Skebo tillhandhåller filter.

  • Om jag hyr en lägenhet i andra hand, kan jag ta över kontraktet då?

  • Nej, lägenhetsinnehavaren måste säga upp lägenheten och den sökande med längst kötid får erbjudande på lägenheten.

  • Hur/var gör jag uppsägning av min lägenhet?

  • Ska du flytta behöver vi få in en skriftlig uppsägning av din lägenhet. Fyll i baksidan av ditt hyresavtal under överenskommelse om avflyttning eller skriv ut en uppsägningsblankett (finns att ladda hem här på hemsidan). Vi godkänner även uppsägning som ankommer via mail. När vi mottagit din uppsägning så skickar vi en skriftlig bekräftelse så fort uppsägningen är registrerad.

  • Hur lång är min uppsägningstid?

  • När du säger upp din lägenhet och avtalet med Skebo är uppsägningstiden tre månader, detta gäller även om du flyttar inom Skebo.

  • Varför måste jag betala tre månaders uppsägningshyra när det är många som söker lägenhet?

  • Om flera sökande tackar ja går lägenheten till den med flest köpoäng. De som söker lägenhet har oftast också ett boende med viss uppsägningstid att ta hänsyn till och kan därför sällan ta över din lägenhet i förtid. Enligt hyresavtalet har du tre månaders uppsägningstid men om den som ska flytta in i din lägenhet har möjlighet att flytta in tidigare kan uppsägningstiden bli kortare.

  • Vilket lägenhetsnummer har jag? (ska anges vid t.ex. flyttanmälan)

  • När du byter bostad är det viktigt att göra en flyttanmälan till Svensk Adressändring för att post från myndigheter ska komma till din nya adress. I samband med det behöver du uppge ditt lägenhetsnummer. Varje lägenhet har ett Skebo -lägenhetsnummer och ett nummer från Lantmäteriet. Vid adressändring och vid kontakt med myndigheter är det lantmäteriets nummer som ska anges (4-siffrigt nummer). Detta lägenhetsnummer hittar du på ditt hyresavtal bredvid Skebos lägenhetsnummer. Du kan även se ditt lägenhetsnummer om du loggar in på Mina sidor. Titta i rutan Min lägenhet under fliken Kontrakt på lägenhet.

  • Behöver jag teckna en Hemförsäkring?

  • Skebo som hyresvärd ersätter inte dina personliga saker om du saknar hemförsäkring och drabbas av inbrott, brand, vattenskada eller någon annan olycka, undantaget i de fall då Skebo har orsakat/varit försumlig. Samma sak gäller om vattenskadan sker hos din granne men drabbar dig. Har du ingen hemförsäkring får du heller ingen hjälp med ersättning för förstörda saker, torkning m.m. Du kan också tvingas betala din tillfälliga bostad under reparationstiden. Därför är det viktigt att du har en egen hemförsäkring.

  • Hur gör jag för att få extra nycklar till min lägenhet?

  • Om du behöver en extra nyckel så kontaktar du först oss på Skebo 0910-73 65 00, så skriver vi ut en rekvisition som bekräftar för låssmeden att du bor i den aktuella lägenheten och därmed har rätt att beställa nycklar. Därefter går du till låssmeden med legitimation samt rekvisition för att få ut din nyckel. Låssmeden tillverkar oftast nyckeln direkt medan du väntar. Vi anlitar låssmedsföretaget Valters Lås som finns på Nygatan 32, telefon 0910-729 729.

  • Vem är min bovärd?

  • Om du loggar in på Mina sidor kan du se vem som är din bovärd i rutan Min lägenhet, under länken Min bovärd. På anslagstavlan i trapphuset sitter också ett anslag uppsatt med kontaktuppgifter till din bovärd.

  • Ibland är det varmt i min lägenhet på sommaren, vad kan jag göra?

  • Stäng dörrar och fönster under dagen för att hålla värmen ute. Dra även för eventuella gardiner eller dra ner dina persienner. Vädra in svalare luft under kvällen/natten. Stäng av datorn och annan elektronik. Skaffa dig en fläkt. Ett tips här är att ställa en skål med is framför fläkten för extra svalka.

     

  • Får jag hänga upp blomlådor på balkongen?

  • När du pyntar din balkong är det viktigt att du tänker på att inte hänga upp saker som kan trilla ned och skada någon. Häng därför blomlådor på insidan av balkongräcket.

  • Det är kallt i lägenheten, vad gör jag?

  • Våra lägenheter ska hålla cirka 21 grader mitt i rummet. När det blir kallt ute, särskilt vid snabba temperaturomslag, kan det ta tid innan värmesystemet anpassar sig. Ett kallt element behöver inte betyda att det är något fel, det är temperaturen i rummet som är viktig.
    Du kan själv hjälpa till att behålla värmen i din bostad genom att till exempel placera soffan eller andra större möbler en bit bort från elementen, så att de inte hindrar värmen att sprida sig i rummet. En annan värmetjuv kan vara att det hänger gardiner framför elementet. Det kan göra att termostaten känner av högre temperaturer än vad rummet har och elementet slår därför ifrån. Ett annat tips är att inte vädra för långa stunder åt gången.

  • Var vänder jag mig om något behöver åtgärdas i lägenheten?

  • Har du frågor angående renovering vänder du dig till din bovärd. Du kan också läsa om lägenhetsunderhåll här.
    Om du behöver anmäla något fel i din lägenhet gör du det enklast här på webbplatsen. Logga in på Mina sidor och registrera din felanmälan. Är ditt ärende akut ringer du Skebo 0910-73 65 00, tryck 2 för att komma till vår centrala felanmälan.

  • Mina grannar stör mig - var vänder jag mig?

  • Man får aldrig störa sina grannar oavsett tid på dygnet. Efter klockan 22.00 på kvällen ska huset vara tyst. Om man blir störd av sina grannar kan man kontakta grannen själv. Oftast vet man inte om att man stör och de flesta uppskattar att grannen ringer på. Är det på dagtid kan man också felanmäla via växeln eller direkt till sin bovärd så hjälper vi till med detta.
    Från klockan 22.00 till 06.00 alla dagar i veckan har Skebo en störningsjour som tar hand om akuta störningsärenden. Man ringer Skebo på 0910-73 65 00 och följer telefonsvararens instruktioner. Då rycker en väktare ut och löser störningen direkt. Dessutom meddelas Skebo om vad och vart det skett. Vid upprepade konstaterade störningar kan den störande få betala uttryckningskostnaden och i förlängningen riskera att inte få bo kvar i sin lägenhet.

  • Vilka tv-kanaler har jag möjlighet att se?

  • Kabel-tv med grundutbud ingår i hyran när du bor hos Skebo. Vi använder olika leverantörer för olika bostadsområden och grundutbudet kan därför skilja sig något. Du som bor i ytterområdena och på dessa adresser i centralorten (Björkebogatan 2-40, Backabrovägen 1 A-D, Villagatan 23, Trangatan 39 A-B, Lövgränd 2,  Klockarbergsvägen 56-58, Morö Backe torg 14 samt Solskensgatan 1 och 3) är ansluten till Sappa, Kanalgatan 28 är ansluten till Bredbandsbolaget och övriga till Com Hem. Samtliga leverantörer har ett stort kanalutbud om du vill komplettera.

  • Bredbandsanlutning - var kan jag ansluta mig?

  • Skebos lägenheter är anslutna till Skellefteå Krafts bredbandnät skekraft.net. Du kan teckna en bredbandsanslutning direkt på Ske-Krafts tjänsteportalen. Sätt in nätverkskabelns ena ände i lägenhetens bredbandsuttag och den andra i din dator. När du startar datorn kommer du automatiskt till tjänsteportalen skekraft.net där du kan jämföra priser och villkor mellan olika leverantörer. I lägenheter med ComHem-uttag "tre hål i väggen" kan bredbandsabonnemang tecknas även med ComHem.

  • Är det tillåtet att grilla på sin uteplats eller balkong?

  • Att grilla sin mat utomhus både på balkonger och i trädgårdar blir alltmer populärt, men kom ihåg att ta hänsyn till dina grannar. För att inte störa grannarna har vi några trivselråd:

    • Den bästa platsen för att grilla är på den gemensamma gården. Tänk på att grillen ska stå så långt från husen så att rök och matos inte stör andra. Vi rekommenderar att ni använder elgrill.
    • Prata gärna med dina grannar innan du grillar så att ingen far illa av rök och grillos.
    • På grund av brandrisken så får du inte grilla på din balkong eller uteplats annat än om du använder en elgrill.

  • Får man förvara sin barnvagn, rullator eller cykel i trapphuset?

  • Enligt lagen om skydd mot olyckor får ingenting förvaras i trapphus, loftgång. Utplacerade saker som exempelvis cyklar, barnvagnar, rullatorer, skor, dörrmattor, möbler och soppåsar kan försvåra eller förhindra en utrymning om det börjar brinna. Om man inte följer våra regler finns det risk för att man heller inte får bo kvar i sin bostad.

  • Kan jag byta min bostad till annat boende? (direktbyte)

  • Du som har bott i en Skebolägenhet i minst ett år har vid behov möjlighet att byta lägenhet med en annan hyresgäst under vissa förutsättningar. Om du vill byta bostad inom Skebo kan du antingen logga in på Mina sidor och leta på Bostadsbytet eller på annat sätt hitta en bytespartner. För att bytet ska godkännas av Skebo gäller följande:

    • Båda parter ska ha beaktansvärda skäl.
    • Båda parter ska ha möjlighet att betala den nya hyran och inte ha anmärkningar sedan tidigare som påverkar byte.

    När du och en annan hyresgäst har kommit överens om ett byte, kontaktar du BoButiken för godkännande av Skebo. Ansökan till Skebo om direktbyte görs enklast via blankett som finns att ladda hem här på hemsidan. Skebo behöver även ett personbevis, som du beställer via skatteverket, för att handha din ansökan.

    Via bytet då nytt kontrakt skrivs nollställs dina köpoäng.