Nyheter

  • Skebo fortsätter med gemenskapsbudgeten - lämna in bidrag och vinn!

    2023-09-19 Trivsel och gemenskap är viktigt i våra områden. Nu finns det återigen möjlighet att tävla om 100 000 kronor i gemenskapsbudget. Ta chansen att lämna in ditt bidrag!
    Under 2022 fick ni hyresgäster chansen att lämna in förslag och tävla om upp till 100 000 kr i gemenskapsbudget och vi fick efter omröstning två vinnande förslag: En plats för gemenskap på Morellstigen och bussresor för utflykt för trygghetsbostäderna. 

    Vi fortsätter med möjligheten att tävla om upp till 100 000 kronor att göra något extra med som främjar gemenskap, trygghet, social samvaro och gynnar området och så många hyresgäster som möjligt. Vi vänder oss till er hyresgäster för att få in förslag på vad som ska göra och var det ska göras. När förslagstiden går ut kommer en jury från Skebo att utse finalbidrag som ni hyresgäster sedan får rösta på i vår tidning BO. Vid lika antal röster från er hyresgäster har Skebo utslagsröst.
     
    Kriterier för förslag:
     
    • Förslaget ska främja gemenskap, trygghet, social samvaro och gynna området och så många hyresgäster som möjligt
    • Förslaget gäller för olika åldrar
    • Förslaget går att genomföra 2024
    • Förslaget kostar max 100 000 kr. Vi kan hjälpa dig att uppskatta kostnaden på ditt förslag
    • Det finns minst en ansvarig person som går att nå via e-post eller telefon
    • Förslaget innebär inte att en privatperson tjänar ekonomiskt på aktiviteten och innehåller inte löner eller arvoden till privatperson, företag eller förening
    • Förslaget lämnas in under perioden 1 september till 15 oktober 2023
    • Förslaget bryter inte mot lagen
    Förslagen skickas till: lisa.nilsson@skebo.se eller med post till: Skebo, Skeppargatan 8, 931 30 Skellefteå.
     
    2022 års vinnande bidrag: 
    /Global/DisplayMultimediaDescription.ashx?guid=96647fac-9dba-45ae-8fb4-e71cc4425ee2
    En plats för gemenskap - fikastund Morellstigen
     
    /Global/DisplayMultimediaDescription.ashx?guid=4e3cc00c-d39a-4b86-ba3a-6af7a6402d46    
    Bussresa för utflykt för trygghetsbostäderna - Kalvträsk
         
     
     
                                                                  
     
    Visa hela nyheten
  • Sappas tv-utbud blir 100 % digital

    2023-09-11 Från den 12 september 2023 går Sappa över till att sända tv enbart från en digital tv-signal vilket innebär att den analoga tv-signalen släcks. För att fortsätta se på tv behöver du som har Sappa som tv-leverantör göra en digital kanalsökning. Om du har köpt till kanalpaket utöver det basutbud som ingår kommer de inte att påverkas utan fortsätter som vanligt.

    Sappa kommer att uppgradera basutbudet till ett 100 procent digitalt okrypterat basutbud med kanaler i HD-kvalitet, som man når direkt genom TV-uttaget utan behov av digitalbox. Samma smidiga inkoppling som idag, men mycket bättre ljud- och bildkvalitet.

    Idag består utbudet av ett analogt utbud som man ser direkt igenom antennuttaget. Nu ersätter Sappa den analoga signalen med en digital.

    Den nya digitala signalen

    Den digitalt okrypterade signalen kommer igång 12 september. För att se det nya digitala utbudet behöver man bara koppla TV:n direkt in i antennuttaget och göra en digital kanalsökning. Det digitala basutbudet får du ur alla antennuttag i din bostad, vilket innebär att du utan utrustning eller kostnad kan se de kanalerna i flera rum.

    För att kunna se de digitala kanalerna utan digitalbox krävs bara att TV:n har en inbyggd digitalmottagare (DVB-C), något som TV-apparater tillverkade efter 2008 har. Om man inte har en TV med digitalmottagare, kan man beställa en kostnadsfri digitalbox på sappa.se/aktivera.

    Analoga signalen släcks 10 oktober

    I ett par veckor ligger den analoga signalen kvar för att du ska ha tid på dig att söka in dina nya kanaler. Den 10 oktober släcks de analoga kanalerna, så innan dess behöver du ha sökt in de digitala.


    Digitala TV-kanaler som ingår i det nya digitala basutbud från 12 september:

    /Global/DisplayMultimediaDescription.ashx?guid=bdfdde8b-a9e8-4a25-988e-9c2a10abe86a

    Hur gör jag för att se kanalerna digitalt?

    • Den 12 september kl. 17:00 är dina nya TV-kanaler redo att sökas fram.
    • Koppla en antennsladd mellan din tv och antennuttaget i väggen.
    • Gör en digital kanalsökning på din tv, se instruktion nedan.

    Hur gör jag en digital kanalsökning?

    • Gå in på Inställningar/installation på din TV och välj Kanalsökning/Kanalinstallation.
    • Välj Autoinställning/autosökning och starta sökning.

    För att kontrollera att du lyckats, gå till kanalplats 14. Om du ser kanalen ATG Live, har du gjort rätt.

    Om TV:n inte hittar automatiskt, kontrollera att TV:n har följande värden inställda:

    • Anslutning/Ingångskälla – Kabel
    • Val av operatör – Övrig
    • Modulation – Auto eller 64 QAM
    • Symbolhastighet – Auto eller 6.875 MS/s
    • Nätverkssökning – Snabb, JA eller 100 (00100)
    • Frekvens – 306 MHz (306000 KHz)


    Vem ska jag kontakta om jag har frågor eller behöver hjälp?

    Om du har frågor eller funderingar som rör detta ska du vända dig till Sappa. Du når dem på telefonnummer: 0774-444 744.

    De flesta av våra hyresgäster som bor i ytterområdena och på dessa adresser i centralorten (Klockarbergsvägen 56 och 58, Backabrovägen 1 A-D, Björkebogatan 2-40, Torpvägen 2 B, Karlgårdsleden 10 samt Villagatan 23) är ansluten kollektivt till Sappa. 

    Visa hela nyheten
  • Hjälp oss att bli bättre - svara på vår hyresgästundersökning

    2023-08-31 Just nu pågår årets hyresgästundersökning. Vi vill att du ska trivas och arbetar kontinuerligt för att ditt boende och vår service till dig ska bli bättre och därför behöver vi nu din hjälp. Undersökningen är helt anonym och du som besvarar den har chans att vinna en hyresfri månad.

    Berätta för oss vad som är bra och vad vi kan förbättra. Dina svar hjälper oss att fortsätta utveckla och förbättra vår service och göra ditt boende ännu mer tryggt och trivsamt. Resultatet från undersökningen ligger till grund för hur vi planerar och vad vi prioriterar i vår verksamhet framåt.

    Undersökningen görs av AktivBo som samlar in och bearbetar enkäterna statistiskt. Den 25 augusti skickades enkäten ut via e-post till de hyresgäster som har en e-postaddress registrerad hos oss. Därefter, cirka den 10 september, skickas den även ut i pappersformat till de som inte har uppgett någon e-postadress samt de som ännu inte svarat digitalt. Enkäten tar endast 5-10 minuter att besvara. Ju fler svar vi får in, från dig och dina grannar, desto bättre underlag får vi för att kunna prioritera våra förbättringsåtgärder framöver.

    Tack för att du tar dig tid att svara!

    Läs mer om vårt löpande arbete med att förbättra våra bostadsområden: 100 insatser för trivsel och ökad trygghet.

     

    Visa hela nyheten