Som Skellefteås största hyresvärd kommer ett stort ansvar med underhåll av fastigheter och att skapa trivsel.
Med hjälp av hyresgästerna har Skebo genomfört 100 förbättringspunkter under det senaste året - och snart kan alla ge förslag på nya insatser i hyresgästundersökningen.
Bland de medverkande kan en hyresgäst vinna en gratis månadshyra!
Det är i samarbete med företaget AktivBo som Skebo genomför undersökningen. Den kommer först att skickas ut digitalt till hyresgäster med registrerad epost, och i ett senare skede skickas underlaget automatiskt i pappersformat till övriga hyresgäster, samt till de som inte svarat på det digitala utskicket.
– Svaren ligger till grund för vilka förbättringsinsatser vi planerar i framtiden. Det handlar inte om att åtgärda det som är trasigt, det vill vi ha till oss via felanmälan, här uppskattar vi förslag på insatser som leder till förändringar i vår gemensamma miljö. Kanske en ny uteplats på området eller en uppfräschad tvättstuga? Ökad trivsel är viktigt ur social hållbarhetssynpunkt så därför har vi ett stort öra när hyresgästerna kommer med förslag. Vi är väldigt tacksamma för det höga deltagandet vi brukar ha och hoppas på det i höst också, säger Lisa Nilsson, hållbarhetssamordnare på Skebo.
AktivBo kommer därefter att lotta en lycklig hyresgäst som deltagit i undersökningen som vinnare av en gratis månadshyra.
– Det är ett sätt för oss att visa uppskattning för att de lägger lite tid att svara och ge oss ett bra underlag, säger Lisa.
Åtgärderna kan delas in i fem områden: utemiljö, information, trygghetsfrämjande åtgärder, gemensamma utrymmen och belysning.
Under 2022 genomfördes 100 förbättringsåtgärder och är en del av det löpande arbetet för Skebos bovärdsteam. Det handlar om allt från nya utemöbler, grillplatser, odlingsmöjligheter, förstärkt belysning, fotbollsmål och nya möbler till övernattningsrum.
Ett område som särskilt prioriteras är att alla ska känna sig trygga på Skebos bostadsområden.
– Där vi får höra att människor upplever en otrygghet är vi särskilt snabba med att åtgärda. Vi har också uppföljande synpunktenträffar och trygghetsvandringar som idag är etablerade forum mellan hyresgäst och hyresvärd som är bra vägar att träffas på, säger Lisa.
På de nya bostadsområdena har det kanske inte hunnit etableras den här formen av samarbeten ännu så där ber Skebo sina hyresgäster att särskilt tycka till om det finns "barnsjukdomar" som behöver åtgärdas och att delta vid de forum det bjuds in till.
Lisa har tillsammans med kollegor rest runt bland bovärdarna runt om i kommunen och gått igenom hyresgästernas förslag och skapat en priolista. Nu ser hon så småningom framemot en genomgång med det nya bovärdsteamet som ska ta sig an höstens kundundersökning.
– Vi har väldigt engagerade bovärdar som gärna lyfter tankar och idéer för bostadsområdena. Att vi nu ska jobba i team där vi kan hjälpa varandra kommer betyda att vi blir ännu starkare, säger Lisa.