Öar i staden när Frigg får nytt liv

Konstverk på vägg intill betongtrappa som leder upp till innergård i bostadsområde

I kvarteret Frigg, ett av Skebos nyare bostadsområden i centrum, växer just nu ett nytt konstverk fram. Bakom verket står konstnären Pär Axelsson från Robertsfors.
Skebo deltar i sommarens upplaga av Wallstreet konstfestival som under juni till augusti sätter färg på flera platser i Skellefteå.

– Jag tycker det är fantastiskt roligt när Skebo vågar göra den här typen av satsningar. Det kan verkligen förändra och förhöja en plats i det offentliga rummet, säger Pär.
Konstverket har fått namnet Öar/Islands och hämtar sin inspiration från Skellefteås egen skärgård.
– Jag har länge varit fascinerad av öar. Deras avskildhet och otillgänglighet står i kontrast till hur de ändå binds samman av havet. Lite som människor – vi är individer men ingår samtidigt i större sammanhang, säger Pär.
Verket består av glaserat stengods där handgjorda kakelplattor kombineras med friare, organiskt formade delar som föreställer öarna. Kaklet fungerar både som en inramning och som en del av själva uttrycket. De olika kakelfälten – där kortare sektioner varvas med längre – skapar rytm och rörelse som för tankarna till vatten, vågor och strömmar. Samtidigt samspelar mönstret med byggnadens linjer och arkitektur.
– När man arbetar med konst på en redan byggd fasad brottas man alltid lite med balansen mellan att smälta in och sticka ut. Här ville jag addera något mänskligt. Därför har kaklet fått tydliga spår av händer, trä och verktyg som lämnat avtryck i ytan. Det ska kännas att någon har arbetat med materialet, säger Pär.

Platsen för konstverket är vald med omsorg. Trappgången fungerar som en av entréerna till innergården och passeras dagligen av både boende och förbipasserande som rör sig mellan gågatan och kvarteret. Den som kommer gående får en tydlig bild av att det händer något speciellt i entrén.
– Jag tänkte mycket på de som flyttar in här. Många är kanske nyinflyttade och har inte bott här så länge. Då blev bilden av öar också en symbol för människor – att ibland känna sig lite isolerad men ändå vara en del av något större, säger Pär.
Att arbeta med konst i det offentliga rummet ställer också höga krav på hållbarhet och montering. Verket ska tåla både väder, vind och hålla många år framöver. I projektet har Norrbyggs Stefan Brännström varit en viktig samarbetspartner med Pär för att hitta lösningar som gör att verket både sitter ordentligt och åldras väl.